Sistemul educațional din România trebuie să devină atractiv pentru generațiile de dascăli, a declarat președintele Agenției Naționale pentru Romi, Iulian Paraschiv, joi, pe B1 TV, la „Actualitatea” cu Tudor Mușat.
Cerințele profesoirlor sunt legitime, spune oficialul.
„Un lucru este cert, un profesor debutant cu 2.500-2.600 de lei nu poate trăi, nu mai vorbim de personalul auxiliar cu 1.800-1.900 de lei. Este puțin. Am înțeles, au ieșit în stradă, s-au organizat exemplar, interesele lor și cerințele lor sunt absolut legitime. Eu îmi aduc aminte, în momentul în care eram copil, aveam în scara blocului ingineri și profesori. Era o mândrie că pe ușa de la intrare, înainte de numele de familie, apărea «profesor» sau «inginer» ș.a.m.d.”, a declarat Iulian Paraschiv.
„Este foarte adevărat, într-un fel sau altul trebuie să ne echilibrăm, avem o generație întreagă, trebuie să își susțină examenele, fie de Bacalaureat, fie cele de absolvire a ciclului gimnazial, avem nevoie pentru a asigura continuitate în sistem. Pe de cealaltă parte, oamenii vin și spun, nu se mai poate”, a adăugat el.
Iulian Paraschiv a atras atenția că „discuția despre sistemul românesc de învățământ este mult mai amplă”.
„În comunitățile de romi, în România, în bună parte, avem o rată a analfabetismului funcțional foarte ridicată, ca de altfel în mediul rural. Este nevoie ca sistemul educațional să devină atractiv pentru generațiile de dascăli dedicate, care să vină și să își atingă obiectivul, acela de a livra cunoaștere către viitorii cetățeni activi. Sunt școli segregate în continuare”, spune președintele Agenției Naționale pentru Romi.
„E drept, Guvernul are o serie de măsuri care privesc toate aceste lucruri, însă la acest moment cred că coaliția de guvernare va găsi soluții astfel încât situația să fie deblocată în cel mai scurt timp posibil. În ultimii 30 de ani, am discutat despre Educație la modul foarte abstract și, de cele mai multe ori, declarativ”, a punctat Iulian Paraschiv.
„Învățământul, în România, nu privește doar marile orașe, București, Cluj, Iași, Constanța. Privește și comunități întregi rurale în România, unde mediul nu este foarte atractiv pentru cei care își doresc să profeseze în acest domeniu. Iată că suntem într-un moment în care dascălii au dreptate. Guvernul trebuie să găsească cele mai bune soluții pentru ei”, a continuat el.