Raportul tragediei din Apuseni: Pilotul a anunțat probleme de givraj, fără a spune că e stare de urgență. Ne confruntăm cu o eroare în managementul misiunii (VIDEO)

Raportul tragediei din Apuseni: Pilotul a anunțat probleme de givraj, fără a spune că e stare de urgență. Ne confruntăm cu o eroare în managementul misiunii (VIDEO)

Aeronava prăbușită în ianuarie 2014, în munții Apuseni, s-a prăbușit din cauza unui givraj care a dus la coborârea altitudinii.

Potrivit unui investigator CIAS, pilotul a anunțat că se confruntă cu probleme de givraj, fără a spune că este stare de urgență.

Din această cauză, aeronava nu a reușit să atingă înălțimea optimă.

”Din cauza givrajului, deasupra plafonului de nori s-a produs blocarea motoarelor”, au mai spus membrii comisiei de anchetă, arătând că aeronava a zburat tot timpul, deasupra Carpaţilor Meridionali, sub altitudinea minimă admisă.

Suciu a precizat că dacă înălțimea scade, aeronava nu va mai beneficia de controlul radar, astfel că se presupune că echipajul își poate stabili poziția în raport cu reperele terestre.

Investigatorul a subliniat că pilotul a coborât până la 2.400 de metri sub radar, iar „pilotul și-a asumat decizia de a renunța la asistență”.

Aeronava s-a confruntat cu un givraj sever la nivelul carburatoarelor motoarelor, lucru care nu a mai permis atingerea altitudinii de 11.000 de picioare.

”Pe parcursul acestui zbor, aeronava s-a confruntat cu un givraj nu la nivelul structurii, ci la nivelul carburatoarelor motoarelor, ceea ce nu a permis aeronavei să atingă altitudinea de 11.000 de picioare”, a arătat Suciu.

VEZI AICI RAPORTUL INTEGRAL PRIVIND ACCIDENTUL AVIATIC DIN APUSENI AL CIAS

„Singura persoană care are toate datele și care e îndreptățită să ia decizii e comandantul de echipaj. Când ia decizia să coboare într-un spațiu de clasa G (zbor în spațiu necontrolat) își asumă întreaga responsabilitate a zborului”, a explicat Suciu, subliniind că operatorul din spațiul de control are un rol strict de informare, neavând dreptul să sugereze nimic comandantului de zbor.

Potrivit acestuia, cauza care a dus la decesul pilotului este faptul că odată cu prăbușirea aeronavei o aripă ruptă a lovit cabina de pilotaj.

„Nu putem să discutăm de o eroare în pilotaj. Ne confruntăm cu o eroare în managementul misiunii. Nu este același lucru. Condițiile meteo au favorizat radical”, a afirmat oficialul CIAS care a precizat că Adrian Iovan nu era pregătit pentru pilotarea aeronavei pentru că avusese o pauză de 11 luni.

„Analizând frecvența zborurilor până la accident, pe aeronava  BN-2A  27, comisia a constatat că sunt intervale cu o frecvență de cel puțin 2 luni în care pilotul nu a mai zburat această aeronavă, după care, în final, ultimul interval a fost de peste 11 luni”, conform datelor din raport.

Suciu a adăugat că aeronava a fost comandată de pilot și că era pregătită pentru un zbor instrumental.

Raportul prezentat luni are 127 de pagini și a fost realizat cu sprijinul statului de fabricație a aeronavei, Marea Britanie, și a statului de producere a motoarelor, SUA. Implicarea acestora presupune faptul că se apelează la organisme de investigare similare, un reprezentant acreditat participând activ la realizarea raportului.

Directorul general al Centrului de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS), Nicolae Stoica, a declarat că în urma investigațiilor au fost emise recomandări de siguranță care vizează Aviația Civilă, AACR, Școala Superioadă de Aviație, ROMATSA, dar și Ministerul Transporturilor.

În accidentul aviatic produs în 20 ianuarie 2014 în Munţii Apuseni au murit pilotul Adrian Iovan şi studenta Aurelia Ion. Totodată, au fost răniţi copilotul Răzvan Petrescu şi medicii Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Spitalul Elias, Cătălin Pivniceru de la Spitalul „Sfânta Maria” şi Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beiuş, judeţul Bihor.

Echipa medicală din avion mergea de la Bucureşti la Oradea, unde urma să preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care suferise un accident vascular cerebral.

Epava avionului şi victimele au fost găsite de trei localnici, după căutări care au durat aproximativ cinci ore şi la care au participat pompieri salvatori, jandarmi montani, poliţişti, salvamontişti, angajaţi ai Parcului Naţional Munţii Apuseni şi localnici.

#DIRECT_ONE_rgnag6#

Tags:
Urmăriți B1TV.ro și pe
`
Ultima oră
22:11 - Crin Antonescu: „Nu m-am retras, nu am abandonat, e o decizie pe care o aștept a acestor partide. Pe mine, așa cum s-a întâmplat întotdeauna, puteți conta” (VIDEO)
21:52 - Crin Antonescu, reacție „cu simpatie” la declarațiile lui Nicușor Dan: „A luat apărarea partidelor. M-am gândit: uite ce candidat bun ar fi fost pentru ei!” (VIDEO)
21:33 - Crin Antonescu: „Nu tremură inima în mine că voi fi sau nu candidat. Pentru asta, inima mea e de piatră” / Despre Călin Georgescu: „Asemenea bazaconii, grozăvii nu am mai văzut” (VIDEO)
21:11 - Crin Antonescu: O chestiune chiar urgentă e stabilirea datei alegerilor. Nu e normal să prelungim un provizorat nu foarte simpatic multor oameni (VIDEO)
20:53 - Tomac (PMP): România traversează o criză politică fără precedent și absolut jenantă, din cauza partidelor de la guvernare, care fac orice pentru a se menține la putere (VIDEO)
20:38 - Orban: CCR probabil a anulat alegerile pentru că în turul 2 nu au ajuns candidații PSD-PNL / Candidatul garantat Ciolacu și Iohannis sigur va pierde / Nicușor Dan, o candidatură serioasă / Antonescu poate să fie sigur că e candidatul UDMR (VIDEO)
19:59 - Bolojan, replică pentru Lasconi: Nu poți demola pe cineva anticipat. Eu am încercat în toţi aceşti ani să nu înjur gratuit pe cineva şi după aia să îi cer a doua zi să mă susţină
19:38 - Turistă izbită de o sanie pe pârtia din Buşteni. Victima, rănită la coloană, a fost preluată de un elicopter (VIDEO)
19:16 - Nicușor Dan, în dezacord cu Antonescu, Bolojan şi Kelemen: Mai important decât urgentarea prezidențialelor e să lămurim de ce au fost anulate alegerile. Dacă nu apar elemente noi, Georgescu are șanse la CEDO
18:51 - David Popovici, criticat de un profesor de economie pentru că și-a cumpărat o mașină de 150.000 de euro: „Mulți ca el au ajuns pe drumuri în final. De aia e importantă educația economică”