Ucraina și-a dat acordul ca partea română să facă măsurători pe canalul Bâstroe, dar nu avem voie cu navele și echipamentele noastre, ci cu ale ucrainenilor, informează B1 TV. Mai multe amănunte au venit de la jurnalistul Ștefan Etveș, realizatorul emisiunii „Drumurile noastre”.
„Acum câteva minute am fost informat de surse apropiate acestei comisii trilaterale legate de tot ce însemană măsurători pe canalul Bâstroe că am bătut palma cu ucrainenii și, după trei săptămâni, vom intra să măsurăm canalul Bâstroe.
În urma acestor discuții și negocieri, s-a stabilit că măsurătorile pe Bâstroe și Solomonov, tot din partea ucraineană, vor fi efectuate cu bărci, aparatură aparținând părții vecine. Deci specialiștii din România vor intra să măsoare adâncimea canalului Bâstroe cu aparatură și bărci din Ucraina.
E o discuție între cele trei părți implicate și probabil de mâine-poimâine se va intra pe Bâstroe pentru măsurători.
Circa 60 de kilometri însemană aceste măsurători, canalul Bâstroe, canalul Solomonov, e tot în partea ucraineană, și restul din canalul brațului Chilia, unde nu a fost primit acest acord până în prezent.
Vom afla zilele următoare care e adâncimea canalului Bâstroe”, a explicat Ștefan Etveș.
Pe 16 martie, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu (PSD), declarase că Ucraina a dat un acord parțial pentru începerea măsurătorilor pe brațul Chilia, începând de vineri, 17 martie.
„Insistăm ca flota de nave specializate a României să primească acces și pe celelalte sectoare ale brațului Chilia (între km 11 și km 22), dar și pe canalul Bâstroe. În condițiile în care inclusiv reprezentanții Comisiei Europene au susținut solicitările României”, a transmis Grindeanu atunci.
De asemenea, ministrul Mediului, Tanczos Barna (UDMR), anunțase tot săptămâna trecută că Ucraina a oprit toate lucrările de dragare pe canalul Bâstroe: „Partea ucraineană a suspendat toate lucrările de dragare, şi pe cele de adâncire, dacă au fost, şi pe cele de întreţinere. Deci, în momentul de faţă, conform declaraţiilor părţii ucrainene, declaraţii şi decizii asumate, inclusiv în faţa Comisiei Europene, au fost oprite toate lucrările de dragare”.