Chestiunea aparatelor de auto-scanare care au pus pe jar anumiți a clienți ai supermarketurilor din România are o istorie de trei decenii peste ocean.
La început, au fost prezentate ca o tehnologie care ar putea ajuta companiile să reducă costurile, să economisească timpul clienților și chiar să prevină furtul totuși, sistemul prin care clienții își scanează singuri produsele pe care vor să le cumpere a venit la pachet cu o mare problemă, menționează Ziare.com.
CEO-ul unui supermarket din S.U.A. a declarat, în decembrie 2023, pentru The Guardian că furturile „sunt mai mari decât au fost în trecut”, cauza principală fiind chiar sistemul caselor de marcat iar, în plus, sistemul a îngreunat lucrurile cu angajații pe care trebuia să-i înlocuiască.
James(25 de ani), casier-șef la un mare magazin din statul Washington, unde a lucrat patru ani spune că supravegherea caselor automate a devenit cea mai obositoare parte ale job-ului său, plătit cu puțin peste salariul minim, scrie ziarul britanic The Guardian.
El trebuia să supravegheze un flux neîntrerupt de până la patru clienți simultan – „ca un rechin în apă”, în timp ce cumpărătorii se luptă cu scanerul și ecranul tactil dar, uneori, încearcă să și fure.
„Ești închis în acel loc mic și stai aproape într-un singur loc timp de până la opt ore pe zi, ceea ce pur și simplu îți ucide picioarele. Și a avea de-a face cu atât de mulți oameni pur și simplu îți consumă bateria mentală”, a explicat bărbatul, precizând că în multe cazuri clienții își varsă furia asupra personalului din cauza neajusurilor acestui sistem.
Plățile automate nu sunt mai rapide decât o linie obișnuită gestionată de un casier, a explicat jurnaliștilor britanici Christopher Andrews, sociolog, care a examinat povestea caselor de marcat automate în cartea sa din 2018.
Introducerea sistemului cu case cu plată automată nu a redus nevoia de angajați: în ciuda creșterii numărului de case automate, datele Biroului de Statistică a Muncii arată că numărul de casierii angajați în SUA a rămas practic același în ultimii 10 ani.
Mai mult, o reducere a lucrătorilor cu salarii mici a fost înlocuită de nevoia de a plăti tehnicieni pentru întreținerea aparatelor, iar un rând de astfel de case pot ajunge până la 150.000 de dolari.
Pentru a diminua furturile, Woolworth, un lanț de magazine universale, a extins utilizarea tehnologiei care filmează clienții care scanează articole la casele automate din 110 magazine, relateaza publicația britanică.
Apare astfel o altă problemă: supravegherea continuă ar putea face oamenii să simtă că sunt considerați permanent potențiali infractori, relatează The Guardian care amintește că, în 2022, Woolworths a testat noi case automate cu camere instalate deasupra capului pentru a observa clienții care scanează articole.
Inteligența artificială este folosită pentru a detecta când articolele nu sunt scanate corect, cu imagini ale scanării înregistrate și redate către client, instruindu-l să scaneze din nou; Woolworths a menționat că scopul este de a preveni scanările greșite accidentale, dar funcționează și ca un instrument de prevenire a pierderilor pentru supermarket atunci când, de exemplu, un client scanează produse bio ca un articol mai ieftin. Dar se pune și problema stocării imaginilor cu clienții despre care compania a spus că sunt păstrate pentru instruirea personalului.
Samantha Floreani, lider de program pentru Digital Rights Watch, este de părere că tehnologia ar putea face mulți cumpărători să se simtă „ca și cum ar fi urmăriți și înregistrați în mod constant”:
„Acest tip de normalizare a supravegherii face spațiu pentru utilizarea în creștere a tehnologiilor invazive în viața de zi cu zi pentru a accesa serviciile esențiale de zi cu zi.
Aceste tehnologii sunt concepute ca o îmbunătățire pentru clienți, dar, în realitate, înseamnă o utilizare punitivă a tehnologiei de automatizare pentru a reduce costurile cu personalul pentru corporațiile mari, tratând în același timp fiecare client ca pe un suspect”, a precizat ea, potrivit The Guardian.
Conform unui sondaj de anul trecut în SUA, 67% au declarat că au avut probleme la auto-checkout.
La fel sunt și managerii lanțurilor care acuză faptul că sistemele sunt costisitoare de instalat și întreținut, adesea se defectează și pot determina clienții să cumpere mai puține articole și, de asemenea, înregistrează pierderi mai mari și mai multe furturi la casele automate decât la casele tradiționale cu casieri umani, confirmă și CNN, citat de presshub.
Sociologul Christopher Andrews încearcă să găsească o explicație prin faptul că adevăratul motiv pentru care magazinele le folosesc ar fi concurența: „Nu funcționează grozav pentru nimeni, dar toată lumea simte că trebuie să o aibă.
Companiile se gândesc: Dacă putem convinge mai mulți oameni să facă asta, poate putem începe să reducem unele cheltuieli generale” – susține el.
Senzorii de greutate pot fi păcăliți prin scanarea articolelor scumpe ca articole ieftine, scrie The Guardian.
James, casierul din Washington, își amintește că a văzut un client încercând să cumpere un grătar de 1.600 dolari cu 5 dolari, ascunzând un articol în altul și schimbând codurile de bare.
Iar acest fapt a dat naștere unui alt fenomen al monitorizării agresive: Walmart este cunoscut pentru urmărirea agresivă a hoților din magazine și a instalat camere alimentate cu inteligență artificială în apropierea zonelor de auto-check-out cu o funcție de „detecție a scanării ratate”.
„Se transformă ceea ce ar trebui să fie o activitate relaxată de cumpărături într-un control de securitate quasi-TSA, în stil aeroport”, menționează sociologul Andrews, pentru The Guardian.