Rata abandonului școlar în România este de 15%, potrivit datelor Eurostat. Acest procent ar putea scădea însă, dacă mai multe școli ar sprijini elevii prin diverse modalități care i-ar putea convinge că a renunța nu este soluția.
Datorită proiectelor de investiții, un liceu tehnologic din Ilfov a reușit să dubleze numărul elevilor în 10 ani, modernizându-și tacticile de avantajare a acestora. Mulți elevi au ales să studieze în detrimentul abandonului pentru bursele oferite, pentru cele trei mese calde zilnice pe care le primesc la cantina liceului, dar mai ales pentru programele Erasmus. Acestora li s-a demonstrat că profesorii și conducerea liceului se ocupă de satisfacerea nevoilor lor.
„Am fost în Spania, Granada, a fost super, am lucrat la un centru de echitație, am lucrat cu cai, cu ponei. Periam caii, le făceam curat în boxe, le dădeam să mănânce. Aș vrea să dau la facultate pentru medicină veterinară”, spune Florentina, care studiază pentru a-și îndeplini visul.
„În momentul în care începi să-i sprijini cu ceva, le oferi o bursă, încerci să suplimentezi bursa, le deschizi orizonturile prin participare la proiecte, automat îi atragi și părinții încep să înțeleagă că este important să-i trimită la școală”, susține Marinela Culea, directorul Liceului Tehnologic Cezar Nicolau, Brănești.
Școala Profesională de la Cezar Nicolau nu mai folosește echipamente vechi de zeci de ani. Dotările sale tehnice vin de la firmele care investesc în viitorul elevilor, în ale căror puteri se bazează că vor ajunge să ocupe le posturile.
Atelierul de strungărie al liceului este dotat cu echipamente de ultimă generație, care se folosesc în prezent în fabrici. Printre materialele didactice care sunt utilizate la școala profesională se numără și un tractor de ultimă generație. Este un tractor cu dublă comandă care are și aer condiționat.
Investițiile de acest gen acesta sunt esențiale în prevenirea abandonului școlar. Directoarea spune că s-a luptat ca proiectele care previn abandonul școlar să fie implementate. În 10 ani, numărul elevilor liceului s-a dublat. Marinela Culea a fost și premiată de Teach for Romania pentru eforturile sale.
„Dacă lipsesc, copiii nu lipsesc fiindcă nu-și doresc să fie la școală, lipsesc pentru că au probleme acasă, pentru că au anumite nevoi și că poate în școala gimnazială nu au fost înțeleși sunt cauzele sociale, sunt copii din zonele rurale”, spune directoarea școlii profesionale de la Cezar Nicolau, Marinela Culea.