Până acum, iarna este una blândă la noi, iar românii care sunt posesori de mașini electrice trebuie să fie fericiți că nu se înregistrează temperaturi cu mult sub zero grade.
Asta deoarece autonomia unei mașini electrice este mai mică iarna, iar cei mai afectați șoferi sunt cei care au de parcurs distanțe lungi sau care se bazează pe punctele de încărcare publice. Temperaturile scăzute au un impact dur asupra capacității bateriei, însă este direct proporțional cu condițiile climatice: cât de scăzute sunt temperaturile și cât de lungă este iarna.
Potrivit unui studiu publicat de Adevărul, autonomia unei mașini electrice este mai mică iarna, iar cei mai afectați șoferi sunt cei care au de parcurs distanțe lungi sau care se bazează pe punctele de încărcare publice. Temperaturile scăzute au un impact dur asupra capacității bateriei, însă este direct proporțional cu condițiile climatice: cât de scăzute sunt temperaturile și cât de lungă este iarna.
În schimb, nu este afectată doar autonomia mașinilor electrice, ci scade inclusiv viteza cu care se încarcă bateria. Bateriile litiu-ion funcționează cel mai bine la o temperatură cuprinsă între 15 și 35 grade Celsius.
De exemplu, dacă afară sunt -6 grade și căldura este pornită, autonomia unei mașini electrice scade cu aproximativ 41. Dacă ne referim, spre exemplu, la Dacia Spring, potrivit oficialilor companiei, modelul are în mod normal o autonomie de 230 km conform ciclului WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure – Procedura armonizată la nivel mondial de testare a autovehiculelor comerciale uşoare), care este compus din 57% conducere urbană, 25% conducere suburbană, 18% conducere pe autostradă.
Un mic calcul efectuat ne arată că, în condiții reale de iarnă, o Dacia Spring are „amputată” autonomia până la cel mult 135 kilometri, fapt care se traduce în mai multe încărcări ale acumulatorului și deci costuri de exploatare mai mari.
Un studiu al Asociației Americane de Automobile (AAA) arată faptul că, în aceeași situație de scădere a autonomei, se află și modele electrice mai costisitoare care pierd zeci de kilometri din raza de acțiune. Este vorba de modele precum BMW i3, Chevrolet Bolt, Nissan Leaf, Tesla Model S sau Volkswagen e-Golf.
Un sfat general pentru posesorii de mașină electrică este să dețină un garaj pentru a o pune la încărcat într-un mediu relativ cald pentru că altfel apar probleme mari. De exemplu, un bărbat în vârstă de 44 de ani, un proprietar de Tesla din statul american Virginia, a fost forțat să-și anuleze planurile de Crăciun cu fiul, după ce vehiculul său electric nu s-a încărcat în timpul furtunii de zăpadă.
Acesta a povestit cum și-a conectat Tesla S la o stație de încărcare, în timp ce temperaturile au fost sub 20 de grade Fahrenheit (-6,667ºC-n.red.). Dar, în timp ce orele au trecut, procentul de încărcare s-a „prăbușit” pe măsură ce temperatura a scăzut, înainte ca mașina să își termine complet încărcarea. Ulterior, a încercat să-și încarce mașina din nou în Ajunul Crăciunului, dar după câteva ore în care nu s-a întâmplat nimic, s-a lăsat păgubaș.