Un dezastru ar putea să se petreacă foarte curând în centrul Bucureștiului. Planșeul care acoperă râul Dâmbovița în zona Pieței Unirii s-ar putea surpa în orice moment, potrivit unei expertize făcute în vara anului 2022. Din cauza infiltrațiilor puternice și a structurilor ruginite în placa de beton veche de 90 de ani, planșeul ar putea ceda. Specialiștii spun că surparea casetei de beton ar afecta clădirile din zonă, dar și tunelul de metrou și pasajul din zonă.
Specialiștii de la Universitatea Tehnică de Construcții au găsit grinzi rupte sau dislocate, armatură corodată, pereți de beton deteriorați de mucegai. Plăcile de beton au fost puternic infiltrate de apă de-a lungul anilor, având în vedere că planșeul a fost construi în 1934 și nu a fost reparat vreodată.
„Mai devreme sau mai târziu acolo se poate produce o catastrofă. În momentele în care sunt ploi excesive se acumulează o mare cantitate de apă pe traseul reabilitat al Dâmboviței și evident această casetă intră sub presiune. Stațiile de metrou, Pasajul Unirii, tunelul metroului, toate aceste echipamente urbane, construcții subterane vor putea fi afectate în mod dramatic în momentul în care un element structural important va ceda”, spune Ștefan Dumitrașcu, fost arhitect-șef al Capitalei, potrivit digi24.ro.
Specialiștii au recomandat ca lucrările să înceapă cât mai curând, pentru a evita un colaps al structurii. Au fost propuse două variante de reparare, una în care să se consolideze structura de rezistență și alta în care să fie demolată pentru reconstrucție de la zero.
„Expertizele comandate de PS4 sunt finalizate, studiul de fezabilitate este și el finalizat, urmând ca în maximum 30 zile aceste lucrări să fie incluse într-o procedură de licitație publică pentru că momentul efectiv al începerii lucrărilor de consolidare să poată fi undeva în a doua jumătate a anului viitor”, a declarat Violeta Boerescu, purtător de cuvânt la Primăria Sectorului 4.
Deocamdată, însă, nu a fost anunțat un termen de începere a lucrării și nu a fost stabilit un buget.
Circulaţia din Piaţa Unirii a fost restricţionată începând cu 18 ianuarie 2023 din cauza riscului ridicat de surpare a asfaltului. Măsura a fost luată după ce experții au constatat tasări ale terenului atât deasupra planşeului Unirii, cât şi lângă Pasajul Unirii. Mai exact, o parte a carosabilului s-a lăsat pe Bulevardul I. C. Brătianu, foarte aproape de ieșirea din pasajul Unirii. Primăria a trimis la fața locului mai multe utilaje care au terminat de săpat. Aceștia au dat la o parte stratul de asfalt, pentru a vedea ce s-a întâmplat dedesubt, ce anume a dus la această lăsare a carosabilului și, din primele date, se pare că au și găsit cauza problemei. Lucrătorii au găsit o cavernă, o gaură sub carosabil, care a dus la această tasare.
În momentul de față, experții trebuie să stabilească ce anume a dus la formarea acestui gol în carosabil, dacă este vorba despre infiltrații de apă sau ceva mai grav. Până în momentul în care aceste lucruri vor fi stabilite, vor exista restricții de trafic, care au fost aplicate tocmai pentru a încerca să păstreze șoferii în siguranță. De asemenea, a fost închisă și banda numărul trei pe sensul de mers din spre Strada Halelor, Splaiul Independenței, spre Metropolie, deoarece aceste tasări au apărut în două zone diferite din Piața Unirii.
Sectorul 4 al Municipiului București a obținut din partea Comisiei Tehnice de Circulație a PMB acordul de principiu pentru restricționarea accesului vehiculelor cu o masă maximă autorizată mai mare de 3,5 tone în zona Pieței Unirii. Restricțiile rămân în vigoare până când se va stabili exact de la ce s-au format aceste tasăr, dar și până când problemele vor fi remediate.