Experții încep să se gândească la Crăciunul 2023, în condițiile în care Europa a ținut luminile aprinse în această perioadă festivă, în ciuda crizei energetice care a cuprins continentul de mai bine de un an.
În timp ce rețelele rămân concentrate pe asigurarea unei cantități suficiente de gaz și electricitate pentru a aproviziona gospodăriile în lunile următoare, experții sunt deja îngrijorați de faptul că aceleași provocări s-ar putea repeta iarna viitoare, și poate chiar să se agraveze.
Iar impactul actualei crize a gazelor ar putea dura și mai mult timp. În decembrie, una dintre cele mai respectate companii de consultanță în domeniul energiei din Marea Britanie a avertizat că prețurile la gaze ar putea rămâne ridicate până la sfârșitul deceniului.
Acest lucru se întâmplă în condițiile în care britanicii sunt nevoiți să cheltuiască mai mult ca niciodată pentru a-și menține locuințele calde în această iarnă.
Același lucru este valabil pentru majoritatea țărilor din Europa, unde prețurile la gaze și electricitate au crescut vertiginos în ultimul an și jumătate.
Dacă vremea va fi neobișnuit de caldă, este puțin probabil ca oamenii să aibă nevoie de atât de mult gaz pentru a-și încălzi locuințele, lăsând depozitele europene de gaz cu mai multe rezerve la sfârșitul iernii.
Astfel, continentul și-ar putea reface mai ușor stocurile în timpul verii, chiar și fără gazul rusesc.
Martin Young, analist senior la Investec, a declarat că va fi, de asemenea, ceva mai multă energie eoliană pusă în funcțiune înainte de iarna viitoare, ceea ce va ajuta la aprovizionarea cu energie electrică. Cu toate acestea, există încă incertitudini în ceea ce privește unele generatoare de electricitate pe bază de cărbune și nucleare.
Guvernul a ajuns la un acord cu centralele electrice vechi pe cărbune care erau în curs de dezafectare, conform căruia acestea vor fi disponibile pentru a fi alimentate în această iarnă, dacă va fi nevoie. Până în prezent, acest lucru nu a fost necesar, dar miniștrii ar putea dori să extindă acest acord și în iarna viitoare.
„Părerea mea este că nu vom vedea schimbări uriașe pe partea de aprovizionare în Marea Britanie, va depinde în cele din urmă de locul unde vom ieși din iarnă, dacă ne uităm la contextul european mai larg”, a spus el.
Deși livrările din Rusia s-au epuizat vara trecută, o parte din gaz a continuat să vină, permițându-le europenilor să îl pună deoparte pentru zilele negre.
Prin urmare, o mare parte din gazul importat pe continent va trebui să fie adus pe nave din SUA, Qatar și din alte părți.
Cu toate acestea, în lume există un număr limitat de tancuri de gaz natural lichid (GNL) și un număr limitat de locuri în care acestea pot acosta în Europa.
În încercarea de a putea aduce mai mult gaz – care este răcit la o temperatură de aproximativ -160c pentru a deveni lichid și a putea fi stocat și transportat mai ușor – pe coastele europene, în ultimele luni au apărut sau au fost accelerate proiecte pentru noi terminale.
În decembrie, Germania a inaugurat primul său terminal de GNL, ceea ce reprezintă o schimbare masivă în politica energetică a acestei țări care, în trecut, a fost atât de dependentă de importurile de gaz rusesc.
Alte două terminale de GNL urmează să se deschidă în Germania anul viitor.
Regatul Unit, Spania și Portugalia au cele mai mari capacități de import de GNL din Europa, ceea ce le permite să se conecteze la piețele globale. Însă peninsula iberică nu are multe gazoducte care să o conecteze la restul Europei, astfel încât terminalele spaniole sunt mai puțin utile pentru vecinii săi.
În ciuda faptului că Centrica a redeschis recent un vechi depozit de gaze abandonat, Marea Britanie are foarte puține locuri în care poate păstra GNL pe care îl va importa în timpul verii.
Prin urmare, o mare parte din gazul care intră în terminalele britanice va fi reexportat direct în Europa, în special în Țările de Jos, unde va fi pompat în depozite subterane în vederea pregătirii pentru iarnă.
De asemenea, gazele din Norvegia și din câmpurile de gaze din Regatul Unit vor servi la refacerea stocurilor europene în lunile mai calde, când gospodăriile și întreprinderile au nevoie de mai puțin gaz.
Dar, deși GNL poate oferi o soluție parțială pentru aprovizionarea cu gaz a Europei, nu poate reduce prețurile la nivelul de odinioară. GNL este deja o modalitate costisitoare de a transporta gazul – este nevoie de multă energie și de echipamente costisitoare pentru a obține și a menține gazul la o temperatură suficient de rece pentru petroliere.
Și pentru că navele-cisternă de GNL pot călători oriunde doresc, pentru a-și asigura gazul vital de care are nevoie, Europa va trebui să supraliciteze prețul pe care cumpărătorii din întreaga lume sunt dispuși să îl plătească.
Prin urmare, dacă va recurge din ce în ce mai mult la petrolierele GNL pentru a-și asigura necesarul de gaz, Europa se va asigura de ani de zile de prețuri mai mari.
Cornwall Insight, o companie respectată de consultanță în domeniul energiei cu sediul în East Anglia, a declarat că se așteaptă ca prețurile să rămână ridicate până la sfârșitul deceniului.
„Scenariile plauzibile sunt că fluxurile de gaze rusești prin conducte vor fi reduse și mai mult în vara anului 2022 și vom vedea, de asemenea, că prețurile la gaze vor rămâne peste nivelurile de dinainte de pandemie cel puțin până în 2030, deoarece piața are nevoie de timp pentru a se adapta la această schimbare în dinamica cererii și ofertei în Europa”, a declarat Dr. Matthew Chadwick.