Astfel, în localităţile amintite, nu vor mai putea circula maşini cu emisie de noxe sub Euro 4 – anunță Știri Diaspora.
Potrivit presei locale, autoritățile vor amenaja parcări uriașe unde mărfurile aduse de tiruri vor fi preluate de maşini electrice.
Măsura a fost anunțată însă cu mult timp înainte, dar, recent, guvernul a aprobat decretul care stabilește criteriile după care primăriile pot defini zonele de poluare.
Impactul noii legi este uriaș
Aproape un sfert din autoturismele din Spania nu au niciun fel de etichetă privind poluarea, deci nu vor mai putea intra în aceste localități.
Autoritățile din Zaragoza, oraș cu peste 600.000 locuitori, au anunțat că accesul vehiculelor vechi în zona centrală va fi, de la 1 ianuarie, restricționată.
Poliția Rutieră este cea care are grijă ca regula să fie respectată
În Spania, autoturismele primesc, în urma ultimei inspecții ITP, un abțibild care arată nivelul de emisii de CO2.
În funcție de culoarea stickerului, mașinile pot intra cu sau fără restricții în centrele orașelor; de exemplu, cei care au litera „D” înseamnă că sunt autoturisme Euro 4 cu peste 200.000 de km și trebuie să plătească lunar 28 de euro pentru a putea circula fără restricții.
Cine nu respectă regulile este amendat
Primăriile din Spania instituie activarea sistemelor de citire a acestor etichete, astfel încât amenzile să ajungă automat la proprietarul autoturismului.
În câteva zile, zonele urbane cu o populație de 50.000 de locuitori sau mai mult vor trebui să instituie zone cu trafic limitat pentru a combate poluarea fonică și de mediu iar mașinile vechi fără sticker în parbriz care să le clasifice eficiența energetică și impactul asupra mediului nu vor avea voie să intre pe anumite străzi, iar dacă o fac vor fi sancționate cu o amendă substanțială.
Zone precum centrul Madridului sau Rondas de Barcelona au interzis complet circulația mașinilor poluante iar Cartagena a limitat traficul auto doar la rezidenți și întreprinderi.
În prezent, există patru etichete de mediu distincte
Eticheta 0 emisii: autocolantul albastru identifică vehiculele cele mai eficiente, care sunt electrice, cu pile de combustie sau hibride plug-in cu o autonomie de peste 40 de kilometri.
Eticheta Eco: destinată mașinilor hibride sau pe gaz (GNC, GNL și GPL) și hibrizilor plug-in cu o autonomie mai mică de 40 de kilometri.
Eticheta C: autocolant verde, destinat vehiculelor cu combustie internă care respectă cele mai recente norme de emisii EURO (EURO 4,5 și 6 pentru benzină și 6 pentru diesel).
Aici se încadrează mașinile pe benzină înmatriculate începând cu ianuarie 2006 și cele diesel înmatriculate începând cu septembrie 2015.
Eticheta B: autocolante galbene, indică un vehicul care respectă specificațiile anterioare privind emisiile EURO (EURO 3 pentru benzină și 4 și 5 pentru diesel) și autovehiculele pe benzină înmatriculate din ianuarie 2001 și diesel din 2006.
Cum se afișează un autocolant de mediu
Multe alte țări europene cer ca vehiculele să aibă afișată o etichetă.
Pentru șoferii care doresc să afișeze un autocolant de mediu, există orientări stricte – menționează Știri Diaspora:
- eticheta trebuie să fie plasată doar în colțul din dreapta jos al parbrizului, în interiorul geamului. Atenție, dacă există vreo șansă ca aceasta să obstrucționeze vederea șoferului, este posibilă o amendă de 200 de euro.
În cazul motocicletelor, eticheta trebuie fixată în orice loc vizibil.
Eticheta de mediu costă aproximativ 5 euro și poate fi cumpărată de la orice oficiu poștal, Rețeaua Confederației spaniole a atelierelor (CETRAA) și la Institutul de studii de mediu și automobile (IDEAUTO) iar în cazul firmelor care administrează flote, etichetele se pot obține prin intermediul asociației Ganvam, menționează sursa citată.