Cei din Guvern nu au înțeles niciodată cât de importante sunt Moldova și infrastructura pentru Moldova, a declarat Petru Movilă, președinte executiv al PMP și lider al filialei din Iași, marți, la Știrile B1 TV prezentate de Luiza Cergan, acolo unde a explicat cât de important ar fi să se materializeze proiectul pentru A8 Autostrada Unirii.
„Din păcate, acest proiect este un proiect pe care foarte mulți politicieni guvernanți l-au folosit doar în campanie electorală. Din cei aproximativ 320 de kilometri de autostradă care fac legătura de la Prut, de la Ungheni, până la Târgu Mureș, pentru 60 de kilometri există studii și există finanțare prin Planul Național de Redresare și Reziliență, însă și cei 60 de kilometri, 30 sunt între Târgu Mureș și Miercurea Mirajului, adică în Transilvania, și 30 sunt în Moldova, între Târgu Neamț și Moțca”, a explicat Petru Movilă.
„Pentru celelalte tronsoane, și ne referim la Miercurea Mirajului – Târgu Neamț, Târgu Neamț – Lețcani – Iași – Prut, nu avem studii de fezabilitate recepționate, sunt incomplete. La fel, o mare problemă, parte a acestui proiect, este podul peste râul Prut, pod care este în proiectare, studii de fezabilitate, de peste patru ani de zile, și la acest moment încă nu este nimic clar”, a continuat el.
„Din păcate, din nefericire pentru guvernanți, moldovenii au nevoie de acest drum, au nevoie de această autostradă pentru că este soluția cea mai importantă pentru a crea accesul către Europa, către Vest, acolo unde producătorii din Iași, din zona Moldovei, livrează, furnizează bunurile pe care le produc aici și, de asemenea, de unde se aprovizionează. Pentru turiști, de asemenea, este foarte importantă, dar și pentru coeziunea de infrastructură națională a României pentru că este singura zonă Moldova în care nu există în acest moment un proiect cert de autostradă care să ne lege cu partea de vest a României”, a adăugat liderul PMP Iași.
Întrebat de ce crede că nu se mișcă nimic pe tronsonul cu probleme, Petru Movilă a explicat: „În primul rând, a fost realizată o licitație prost organizată atunci când s-au contractat studiile de fezabilitate pentru tot tronsonul de la Prut la Târgu Mureș, pentru că valoarea acordată pentru acest proiect a fost foarte mică, iar proiectantul, sigur, a venit sperând că va face lucrarea sau că va negocia pe parcurs. Banii nu au fost suficienți și pentru măsurători de cadastru, și pentru studii geo, și pentru studii de mediu. Tot s-au făcut cârpeli pe derularea acestui contract, în timpul derulării. La acest moment avem peste un an de zile întârziere privind recepționarea studiilor de fezabilitate”.
„Sunt două cauze majore – prima, clar, cei care sunt în Guvern, de pe Dâmbovița, nu au înțeles niciodată cât de importantă este Moldova și infrastructura pentru Moldova, pentru că odată realizată această autostradă moldovenii chiar pot arăta că pot să muncească și pot să se îmbogățească singuri, prin munca lor, având condițiile minimale de infrastructură. Al doilea lucru, în ultima vreme, trebuie să recunoaștem, mulți politicieni parlamentari de Iași, președinți ai organizațiilor județene ale partidelor de la guvernare, nu au tratat cu prioritate, cu seriozitate această autostradă, acest proiect”, a mai spus Petru Movilă.