Autoritățile din Bistrița-Năsăud au căutat o soluție pentru a finaliza un pod de 54 de metri, care inițial trebuia să fie din beton armat, pentru a nu pierde bani europeni. Din cauza costurilor exagerate constructorii au propus ca structura să fie din lemn stratificat.
Însă, între timp și prețul lemnului a crescut dar construcția este aproape terminată și va fi cel mai lung pod rutier din grinzi din lemn din România.
În anul 2020 orașul-stațiune Sângeorz Băi a câștigat, un proiect european în valoare de cinci milioane de euro, podul Someș în valoare de jumătate de milion de euro făcând parte din proiect. Deși inițial podul trebuia să fie din beton, autoritățile s-au reprofilat către lemn datorită costurilor mai reduse. Proiectantul a avut o idee unică la noi în țară, podul pst Someș devenind unic în România.
Daniel Sidor, proiectant pod: „Podul este constituit din grinzi lamelare în formă de arc hidroizolat, deasupra o să avem niște arce din cerc luminate, lungimea podului este de 54 de metri, podul este calculat la 10 tone, dar restricția pe el o să fie de 3,5 tone”.
Cătălin Bota, primar Sângeroz Băi: „La această oră, lemnul este mai scump decât betonul, totuși am decis împreună cu constructorul să mergem pe această variantă și să finalizăm proiectul.”
Construcția, pentru care s-au folosit grinzi de molid, va fi gata peste două săptămâni.
Emilian Rusti, maistru construcții: „Grinzile sunt făcute pe mai multe lățimi la pod, e un lemn încleiat lamelar, e făcut din rășinos.”
Podul va fi dotat cu balustrade și arcade tot din lemn, iar o copertină transparentă și luminată noaptea va avea și rol protector pentru grinzile de lemn. Acest pod fiind considerat de specialiști foarte rezistent.
Virginia Farcaș, constructor: „Ca durată de viață, cu siguranță lemnul concurează betonul.”
Și în județul Cluj, autoritățile au ales lemnul montat pe structură metalică pentru un pod provizoriu peste Someșul Cald, tot pentru a reduce din costuri.
De la sfârșitul anului trecut, costurile materialelor de construcție au suferit creșteri chiar și cu 90%, în special pentru oțel, beton și metal.