Consumatorii nu trebuie să adreseze neapărat instanței de judecată, în cazul unor litigii cu orice tip de asigurător, așadar și cu cei ce emit polițe RCA.
Persoanele fizice pot lua legătura cu Entitatea de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Financiar Non-bancar (SAL-Fin), o structură creată în cadrul ASF cu scopul de a permite consumatorilor să apeleze gratuit la un mecanism de soluționare alternativă a litigiilor – conciliere, potrivit avocatnet.ro.
În acest an, cea mai mare sumă obținută de un consumator ce a apelat la SAL-Fin este de 226.513 lei, anunță Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF).
De altfel, potrivit ASF, nu este singurul caz în care, în urma concilierii SAL-Fin, consumatorii au primit sume importante. De pildă, într-un caz, consumatorul a primit 92.460 de lei pentru achitarea reparațiilor unui autoturism avariat și pentru lipsa de folosință a acestuia, iar în altul, au fost achitați 85.618 de lei de un asigurător în baza unei polițe CASCO.
Consumatorii pot alege dintre două tipuri de proceduri de soluționare alternativă a litigiilor: propunerea sau impunerea unei soluții.
Procedura de soluționare prin care un conciliator propune o soluție părților aflate în litigiu – acestea sunt libere să o accepte sau nu;
Procedura de soluționare prin care unul sau mai mulți conciliatori impun o soluție – de data aceasta, acceptarea rezultatului nu mai este opțională pentru părțile aflate în litigiu.