Românii sunt cel mai puțin predispuși să cumpere mașini noi. Datele Eurostat arată că, în ultimii doi ani, în țara noastră au fost înmatriculate doar 6,31 vehicule noi la 1.000 de persoane. Ministrul Mediului, Tanczos Barna (UDMR), a vorbit pentru B1 TV despre aceste cifre și problemele de pe piața auto.
În România, doar 1 din 20 de mașini aflate pe șosele are mai puțin de doi ani vechime.
După noi sunt șoferii turci. În Turcia, doar 10,85% din mașini au o vechime mai mică de doi ani.
Spre comparație, în Germania în ultimii doi ani au fost înmatriculate 39,40 vehicule noi la 1.000 de persoane.
Întrebat cum își explică aceste date, ministrul Tanczos Barna a vorbit despre problemele de pe piața auto, din cauza cărora timpul de așteptare pentru mașinile noi a ajuns să fie și de 9 luni.
„Ministerul Mediului e practic singura instituție care sprijină cetățenii în achiziționarea mașinilor noi prin programele Rabla Clasic și Rabla Plus. În același timp, vedem un fenomen greu de controlat al mașinilor second hand aduse din toată Europa în țările Europei de Est. Programele vor veni în sprijinul cetățenilor și vor ajuta foarte multe familii să cumpere mașini noi, dar, în contextul actual, lucrurile se complică și mai mult. Aceste fenomene ciudate care se petrec în Europa nu au mai văzut o soluție.
Mașinile second hand relativ tinere sunt mai scumpe decât mașinile noi. Piața auto nu mai reușește să livreze numărul de mașini necesare, timpul de așteptare poate să ajungă și la 8 – 9 luni. De asta presiunea pe piața va fi și mai mare și probabil vor fi din ce în ce mai puțini cetățeni care vor reuși să cumpere mașini noi, în ciuda programelor de susținere”, a explicat ministrul Mediului, în cadrul Știrilor B1 TV, prezentate de Luiza Cergan.
În contextul în care până în 2025 ar trebui să fie introdus standardul Euro7 la nivel UE, întrebat dacă suntem pregatiți, Tanczos Barna a răspuns: „Standardele și obiectivele la mașinile noi sunt extrem de ambițioase la nivel european. Vor fi obligatorii și pentru România și pentru celelalte state. Sunt practic obligtorii pentru producătorii auto și, până în 2035, sigur vor fi eliminate din producție motoarele cu ardere internă. E un tip de reducere a emisiilor de carbun și Europa va fi primul continent în care din producție vor dispărarea mașinile cu motoare cu ardere internă. Nu cred că România singură se va putea opune acestui trend”.