Guvernul Ciucă a adoptat așa-numita ordonanță de urgență anti-speculă, o lege menită să protejeze interesele consumatorilor și interesele publice, fără a distorsiona piața sau a-i afecta funcționarea liberă, a declarat purtătorul de cuvânt al Executivului de la Palatul Victoria, Dan Cărbunaru, la capătul ședinței de cabinet de joi.
Dan Virgil Pascu, vicepreședinte în Consiliul Concurenței, spune că în elaborarea actului normativ au fost preluate și câteva observații de la mediul de afaceri.
„Ca o măsură de siguranță suplimentară, Guvernul României a decis ca în hotărârea de Guvern prin care se stabilesc listele cu produse de risc și metodologia de cooperare și colaborare între ANPC, Consiliul Concurenței, alte instituții publice, să fie consultate și mediul de afaceri, și asociațiile de protecția consumatorului, evident, pentru că în situații de criză interesele mediului de afaceri nu se acoperă întru totul cu interesele consumatorului”, a precizat oficialul.
El a explicat că mecanismul se aplică doar în situații excepționale.
„Ordonanța de urgență, astăzi, prevede posibilitatea Guvernului României de a emite o hotărâre de Guvern în situații excepționale. Ele sunt enumerate în ordonanța de urgență, mobilizarea forțelor armate, stare de război, stare de urgență, stare de alertă și alte stări de criză stabilite prin lege.Ordonanța aceasta nu este aplicabilă prețului produselor alimentare acum pentru că nu trecem printr-o criză de o gravitate atât de mare încât să se impună emiterea unei astfel de HG”, a continuat Dan Virgil Pascu.
„În astfel de situații de criză, Guvernul României poate să emită o hotărâre prin care să precizeze produsele de risc – evident, ele vor fi diferențiate în funcție de natura crizei și natura produsului. E foarte important de știut că hotărârea de Guvern este emisă pentru o perioadă limitată de timp, de șase luni de zile, care poate fi prelungită succesiv pentru perioade de trei luni de zile”, a mai spus el.
Cel mai important aspect, susține vicepreședintele Consiliului Concurenței, este protecția consumatorului final.
„Aici ne referim la interdicţia de aplicare a unor preţuri nejustificat de mari, nejustificat de condiţiile obiectiv economice din astfel de perioade de criză pentru o anumită categorie de produse sau servicii precizate în mod explicit de către Guvern. (…) Sfera de protecţie gândită de noi este duală – pe de o parte urmărim o bună funcţionare a pieţelor, în sensul în care în anumite perioade de criză pentru anumite produse dorim să împiedicăm crearea de stocuri nejustificate, generarea de cereri artificiale pe piaţă în scopul revânzării la nişte preţuri mult mărite, nejustificat de mari, pe de o parte, şi, în acelaşi timp, tot în sensul protejării bunei funcţionari a pieţelor ne-am gândit la împiedicarea limitării producţiei, tocmai în aceeaşi idee de a împiedica generarea unei cereri artificiale”, a explicat Dan Virgil Popescu.