Peste 240.000 de tone de cereale ucrainene au plecat în ultimele săptămâni din Portul Constanța prin strâmtorile Mării Negre către alte destinații, a declarat ministrul Afacerilor Externe, Bogdan Aurescu, într-un interviu acordat în limba engleză pentru Al-Jazeera.
Criza alimentară globală și situația cerealelor blocate în Ucraina au fost discutate îndelung cu ocazia Forumului Economic Mondial de la Davos, a spus reporterul James Bays de la Al-Jazeera în deschiderea discuției cu șeful diplomației române.
„Consider că acesta este unul dintre efectele multidimensionale ale războiului Rusiei asupra Ucrainei. Criza alimentară este «stimulată» de acest război, în principal din cauza blocadei din fața Portului Odesa, dar și din cauză că în Ucraina o mare parte din populație a fost strămutată, așa că sezonul agricol a fost perturbat. Asta creează o mulțime de probleme, nu numai pentru țările vecine, dar și pentru multe alte țări care au nevoie de aceste cereale. Iar România, ca țară vecină, încearcă să ajute Ucraina să își trimită cerealele prin România, iar asta, pe de o parte, deoarece economia ucraineană are nevoie de lichidități și, pe de altă parte, deoarece este foarte important să fie ajutate țările care așteaptă să primească aceste cereale”, a explicat Bogdan Aurescu.
Întrebat dacă ele sunt scoase cu ajutorul camioanelor sau prin intermediul rețelei feroviare, dar și dacă ar putea fi utilizate vase de escortă NATO pentru astfel de operațiuni, oficialul român a explicat: „Nu, consider că acum facem ceva mai pragmatic de atât. Primim cerealele prin intermediul sistemului nostru feroviar, spre exemplu, prin Portul Galați de pe Dunăre, care este unul dintre cele mai mari porturi românești pe acest râu, iar apoi, de acolo mai departe pe Dunăre, către Portul Constanța, care este cel mai mare port de la Marea Neagră. Și vă pot informa că în ultimele săptămâni peste 240.000 de tone de cereale ucrainene au plecat deja din Portul Constanța către alte destinații prin strâmtorile Mării Negre”.
„Și este foarte important că lucrăm împreună astfel încât să creăm o «coaliție a celor dispuși», mai multe state să fie implicate în crearea unui asemenea coridor, un coridor maritim pentru a transporta cerealele din Portul Constanța către alte destinații prin strâmtorile Mării Negre, acolo unde, bineînțeles, sunt foarte bine-venite. Iar din această perspectivă, săptămâna trecută, în timpul dezbaterilor de la New York, la ministeriala care a fost găzduită de secretarul Blinken și în timpul dezbaterii din Consiliul de Securitate cu privire la legătura dintre conflict și securitatea alimentară, am făcut aceste propuneri”, a punctat ministrul.
Nu în ultimul rând, Bogdan Aurescu a vorbit despre situația minelor care plutesc în derivă în Marea Neagră și despre liberalizarea condițiilor de transport în cazul transportatorilor ucraineni.
„Cred că este de asemenea foarte important să ne ocupăm de minele plutitoare din Marea Neagră și să asigurăm protecția vaselor care transportă cerealele. Și facem tot posibilul și în termeni de liberalizare a condițiilor noastre de transport pentru transportatorii ucraineni. Am luat deja această măsură pe 5 aprilie. Este valabilă până la 5 iulie și o vom extinde dacă este necesar. Așa că România face tot posibilul pentru a ajuta Ucraina să își transporte cerealele și suntem, cred eu, poate cei mai bine poziționați, din punct de vedere geografic, în termeni de a fi un hub pentru tranzitul și exportul cerealelor ucrainene către destinații terțe”, a mai spus șeful diplomației române.