Un zbor misterios deasupra zonei Bucureşti – Ilfov, efectuat de o aeronavă de tip Antonov An-30, aflată în dotarea Ministerului Apărării, a fost surprins în mod repetat de către aplicațiile de monitorizare a traficului aerian în ultimele săptămâni. Având în vedere contextul războiului din Ucraina și provocările de securitate pe flancul estic al NATO, traiectoria aeronavei a generat mai multe întrebări.
An-30, o aeronavă destinată operațiunilor de realizare a fotografiilor aeriene de mare rezoluție, se învârte cu precădere în jurul Capitalei și a zonelor învecinate. În alte situații, aeronava execută zboruri cu destinația Zagreb.
Mulți și-au pus întrebarea, având în vedere provocările de securitate, în special după ce o dronă rusească a încălcat luna trecută spațiul aerian al României și s-a prăbușit într-o zonă din Zagreb, dacă Bucureștiul este vizat de operațiuni speciale de monitorizare sau dacă autoritățile au intrat în alertă din cauza evoluției conflictului din Ucraina.
Antonov An-30 este un membru al familiei avionului An-24, fiind proiectat pentru executarea misiunilor de fotografie aeriană. Avionul are o structură integral metalică şi este echipat cu o gamă largă de senzori în spectrul vizibil şi infraroşu, integrate în fuselaj.
În momentul de faţă Forţele Aeriene Române folosesc avionul pentru misiuni geodezice şi pentru misiunile din cadrul acordului „Open Skies”.
Sursa: roaf.ro
Potrivit unui răspuns primit de B1TV.RO de la MApN, activitatea de zbor a aeronavei An-30 face parte din programul național de aerofotogrammetrie ce are la bază Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 75/2021 privind executarea serviciilor de aerofotogrammetrie și de realizare a ortofotoplanurilor pe teritoriul României și executarea serviciilor de digitalizare și actualizare a Sistemului de identificare a parcelelor agricole pentru Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale în perioada 2021-2030.
Conform ordonanței de urgență mai sus menționate, activitatea de aerofotogrammetrie și de realizare a ortofotoplanurilor pe teritoriul României pentru Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale se execută de către Ministerul Apărării Naționale prin intermediul structurilor responsabile, și anume Statul Major al Forțelor Aeriene/Baza 90 Transport Aerian „Gheorghe Bănciulescu” și Agenția de Informații Geospațiale a Apărării „General de divizie Constantin Barozzi”.
Traiectul de zbor al aeronavei An-30 ține de particularitățile zborului aerofotogrammetric. Acesta presupune o planificare prealabilă conform reglementărilor în vigoare și executarea zborurilor pe benzi fotogrammetrice.
Pe de altă parte, din răspunsul primit de la Miniterul Agriculturii aflăm că Agenția de Plăți şi Intervenție pentru Agricultură nu a încheiat încă contractul de prestări servicii de executare a zborurilor de aerofotogrammetrie în vederea obţinerii datelor brute pentru realizarea ortofotoplanurilor pe teritoriul României, pentru anul 2022, cu UM 01961 OTOPENI și în care vor fi prevăzute zonele de zbor pentru care este necesară înlocuirea ortofotoplanurilor.
Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale informează de asemenea că serviciilor de aerofotogrametrie sunt esențiale, având în vederea necesitatea Agenției de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură de a asigura ortofotoplanuri noi din 3 în 3 ani, care să acopere întreaga suprafață a țării.
Pentru anul 2022 prețul este de 49.10 lei/kmp fără TVA pentru serviciile de aerofotografiere.
„Continuarea programului de aerofotogrametrie pentru anul 2022, în conformitate cu prevederile Protocolului de colaborare, în scopul asigurării actualizării LPIS la un interval de maxim 3 ani, este una dintre prioritățile Agenției de Plăți şi Intervenție pentru Agricultură pentru punerea în aplicare a cerințelor legislației Uniunii Europene ce reglementează alocarea fondurilor europene în agricultură”, precizează Ministerul Agriculturii.