Intențiile constructorilor de a dezvolta mașini electrice mai accesibile ar putea fi amânate, pe fondul creșterii prețurilor la materiile prime și a războiului ruso-ucrainean.
Creșterea prețurilor la nichel, litiu şi alte materiale încetinește tendința de a scădea costurile bateriilor, componenta cea mai scumpă a vehiculelor electrice. Alte amenințări sunt și perturbările din lanţurile de aprovizionare și deficitul global de semiconductori, potrivit Reuters, preluat de economica.net.
Potrivit lui Gregory Miller, analist la Benchmark Mineral Intelligence, creșterea prețurilor la materiile prime încetinește procesul de ieftinire a vehiculelor electrice și, implicit, a adoptării acestora în defavoarea celor alimentate cu benzina sau motorină.
„Creşterea preţurilor materiilor prime are cu certitudine potenţialul de a întârzia momentul în care se va ajunge la paritatea costurilor vehiculelor electrice cu a celor alimentate cu benzină şi motorină, ceea ce ar putea afecta adoptarea pe scară largă a modelelor electrice”, consideră Gregory Miller, analist la Benchmark Mineral Intelligence.
În urma conflictului din Ucraina, prețul nichelului a ajuns la cel mai înalt nivel din ultimii 11 ani. Și prețului litiului s-a dublat din cauza cererii ridicate.
Furnizoare de paladiu şi aluminiu, Rusia produce aproximativ 7% din nichelul extras de pe glob. Potrivit specialiștilor, în luna ianuarie, preţul mediu al unui vehicul electric vândut în SUA a fost de aproape 63.000 dolari, cu aproximativ 35% mai ridicat decât media generală pentru toate vehiculele, de 46.000 dolari.
„Tot ceea ce se adaugă la costuri va afecta adoptarea modelelor electrice”, consideră analistul Michelle Krebs de la Cox.
Tesla Inc a anunțat recent că, în ciuda perturbărilor la lanțurile de aprovizionare, se așteapră la o creştere de peste 50% a livrărilor de vehicule electrice.