Comisia Europeană intenționează să formuleze public, până la sfârșitul anului 2015, un punct de vedere referitor la relația dintre producători și marile rețele de magazine, dar și despre necesitatea elaborării unor acte legislative europene, a declarat, joi, ministrul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Daniel Constantin.
„Săptămâna aceasta a avut loc, la Bratislava, o reuniune a Miniștrilor Agriculturii Membri ai Grupului de la Vișegrad, unde s-a discutat și această problemă și unde s-a cerut un răspuns din partea Comisiei Europene la întrebarea ‘cum funcționează relația dintre producători și hipermarketuri în fiecare stat membru?’. În acest context, s-a simțit nevoia elaborării unei scrisori comune în care fiecare stat a expus situația existentă. Până la sfârșitul anului 2015, Comisia intenționează să formuleze public un punct de vedere vizavi de această relație și eventuala necesitate a elaborării unor acte legislative europene. Aceste aspecte vor fi dezbătute însă și la nivel european (…). Eu consider că trebuie să existe o legislație europeană comună care să reglementeze foarte clar acest lucru și cred că toate statele trebuie să se implice”, a spus Constantin, citat de Agerpres.
Producătorii nu au o putere de negociere foarte mare în relația cu hipermarketurile în România, pentru că nu sunt asociați, deși „există din ce în ce mai multe produse românești și din ce în ce mai bune din punct de vedere calitativ”, a mai precizat șeful MADR.
„Într-adevăr, în România, producătorii nu au o putere de negociere foarte mare, atâta timp cât nu se creează acele grupuri de producători sau acele cooperative prin care pot să comercializeze în comun producția. Grupul Hortifruct este prezent aici, dar și în alte mari rețele de magazine și, de aceea, nu sunt probleme deosebite de taxe și de distribuție. Dacă producătorii români erau mai puternici, azi nu aveam doar 40-50% din produsele comercializate ca fiind produse românești, ci mult mai multe. Și această dezbatere pe care o facem este mai mult decât benefică, pentru că acum există din ce în ce mai multe produse românești și din ce în ce mai bune din punct de vedere calitativ, dar urmează să reglementăm și problema legată de piață. Este această bătălie legată de preț și de profitul producătorului. Vrem să creștem competitivitatea producătorului român pe toate aspectele: capitalizare, organizare, astfel încât să avem o dezvoltare durabilă a agriculturii românești”, a adăugat Daniel Constantin.
Comisia Europeană a adoptat în 2014 o comunicare prin care încurajează statele membre să identifice modalități de creștere a protecției micilor producători de produse agroalimentare față de eventualele practici neloiale ale unor parteneri comercianți mult mai bine organizați.