Conform datelor furnizate de Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), 2,15 milioane de mașini din totalul parcului auto național de 7,6 milioane sunt mai vechi de 20 de ani.
Datele mai indică că 2,2 milioane de autoturisme au între 16 și 20 de ani și aproape 1,8 milioane au între 11 și 15 ani. Un procent foarte mic de mașini au o vechime cuprinsă între 0-10 ani.
2,15 milioane de mașini din totalul parcului auto național de 7,6 milioane sunt mai vechi de 20 de ani. Specialiștii susțin că acestea sunt adevărate pericole în trafic și poluează semnificativ mediul.
Față de anul trecut, procentul mașinilor mai vechi de 20 de ani a crescut cu 22%. Acest lucru s-a întâmplat în ciuda efortului statului român de a implementa programele Rabla Clasic și Rabla Plus.
„Creșterea este foarte mare de la 2020 la 2021, aproape de 22%. Adică în cifre exacte, aproape 385.000 de mașini peste 20 de ani. Statistica asta ne arată că s-au înmulțit foarte mult mașinile foarte vechi, nefiind impozitate într-un fel sau altul, fară să existe vreo taxă de mediu sau vreun timbru, sau ceva de genul asta”, a declarat pentru G4Media.ro, Dan Babu, fondatorul site-ului masinapotrivita.com.
Unul dintre obiectivele incluse de România în PNRR este acela de a a scoate din trafic aproximativ 250.000 de mașini vechi până în 2026. Astfel, se urmărește creșterea numărului de vehicule cu emisii zero/cu emisii reduse zero.
Pentru atingerea acestui obiectiv, statul român și-a propus descurajarea înmatriculării mașinilor mai vechi de 15 ani, stimulente fiscale prelungite pentru vehiculele cu emisii zero sau implementarea principiilor de taxare ecologică.