Criza facturilor | Guvernul a publicat OUG cu noua schemă de sprijin. Cum se aplică plafonarea și compensarea de la 1 februarie

Criza facturilor | Guvernul a publicat OUG cu noua schemă de sprijin. Cum se aplică plafonarea și compensarea de la 1 februarie
Amanarea ratelor la bănci nu mai face parte din pachetul de măsuri sociale și economice. Foto: Guvernul Ciucă / Facebook

Guvernul a publicat Ordonanța de Urgență cu schema de compensare și plafonare a facturilor la energie și gaze, care se va aplica din 1 februarie.

Cum arată schema de sprijin în cazul facturilor

Potrivit OUG în dezbatere publică, ploafanele de preț scad pentru consumatorii casnici, iar pragul de consum crește. De asemenea, prețul e plafonat și în cazul companiilor.

Măsurile privind facturile la energie

Preţul final se plafonează la cel mult 0,8 lei/kWh, acum fiind de 1 leu/kWh, iar plafonul de consum crește de la 300 la 500 kWh/lunar.

Clienţii casnici vor primi o compensaţie unitară de cel mult 0,291 lei/kWh.

Compensația se aplică celor care se încadrează în plafonul de consum.

Ce se întâmplă cu facturile la gaze

Preţul final se va plafona la cel mult 0,31 lei/kWh, acum fiind 0,37 lei/kWh.

De asemenea, crește pragul de consum până la care se acordă compensarea, de la 1.000 la 1.500 de metri cubi pe perioada 1 noiembrie 2021 – 31 martie 2022.

Pentru clienţii casnici se va acorda o compensaţie unitară de cel mult 40% (față de 33%, cât e acum) din valoarea componentei preţului gazelor din contractul de furnizare.

Și aici compensația se acordă doar celor care se încadrează în plafonul de consum.

Cum vor fi ajutate companiile să facă față facturilor

În februarie și martie vor fi plafonate prețurile și pentru firme și instituții.

Astfel, preţul final facturat la energie se plafonează la cel mult 1 leu/kWh, iar la gaze se plafonează la cel mult 0,37 lei/kWh.

Facturile greșite trebuie recalculate

Virgil Popescu (PNL), ministrul Energiei, a declarat că facturile calculate eronat vor fi refăcute, iar clienții care nu le-au plătit nu vor fi penalizați sau debrașanți. Cei care au plătit facturile greșite vor primi diferența de bani înapoi.

„Furnizorii au obligația să le recalculeze fără penalități în termen de 15 zile. De asemenea, pe perioada aceasta de 15 zile, se suspendă inclusiv o eventuală plată a acestora. De asemenea, pentru a preîntâmpina posibile eventuale abuzuri ale unei părți față de clienți, pe perioada prezentei ordonanțe de urgență, de plafonare și compensare, sunt interzise practic debranșările”, declara, miercuri, ministrul Energiei.

Virgil Popescu a explicat și cum își pot da oamenii seama că au primit facturi greșite.

Urmăriți B1TV.ro și pe
`