Sorin Grindeanu, ministrul transporturilor, a declarat luni, despre greva spontană de la CFR, că greviștii trebuie să respecte legea și a subliniat că negocierile cu sindicaliștii vor continua.
„Eu am avut în această dimineață întâlniri cu managerii companiilor din CFR. Voi avea întâlniri după ședința de Guvern și cu ei și lideri de sindicat. Vreau să fiu foarte clar în ce situație mă aflu. Mă aflu în situația în care niște domni înaintea mea au promis foarte multe lucruri, că va intra în vigoare statutul feroviarului, că se vor mări salariile. Totul pe promisiuni. În discuțiile pe care le-am avut le-am spus o realitate.
Realitatea care stă în picioare este una economică neplăcută sau nesustenabilă economic. De asemenea, statul s-a angajat prin PNRR în 2022 să eficientizeze aceste companii.
Sunt dispus la dialog dar voi avea ca si coordonate de bază două lucruri: sustenabilitatea economică și jaloanele pentru 2022”, a declarat Grindeanu.
”Dacă am mări cu 10% salariile în acest moment, să spunem cu inflaţia, impactul este undeva la peste un miliard. Astăzi, când vorbim, nu de statutul feroviarilor, care înseamnă mai mult, de 40%. Vă spun sincer, în acest moment nu există aceste resurse, e nevoie de aceşti paşi”, a afirmat el.
„Trebuie să se respecte legea. Este o grevă și aș face apel să se respecte cadrul legal. Este o grevă spontană, nu a fost anunțată. Eu sunt dispus cu pixul în mână, cu bugetele în mână, să găsim soluții sustenabile economic. Nu am nici cea mai mică ezitare să aprob măriri de salarii. Îmi doresc să găsesc soluția, dar să știți că CFR a fost privit ca ruda săracă în transporturi în acești ani. Are nevoie de investiții masive. În fiecare zi avem evenimente, întârzieri, ăsta este efectul a 30 de ani de neinvestit în domeniul feroviar. Vorbim de companii care sunt într-o situație dificilă din punct de vedere economic”, a spus ministrul.
Ministrul transporturilor a delcarat că situaţia din sistemul feroviar „este efectul a 30 de ani de neinvestit”, iar companiile se află într-o situaţie dificilă.
„Asta nu înseamnă că nu încerc să găsesc soluţii pentru anul 2022. Va intra în vigoare când se va aplica la companii care sunt viabile economic, aplicându-se tot ceea ce înaintea mea s-au angajat cei care au coordonat PNRR şi Ministerul Transporturilor, că vor face în 2022, adică eficientizare”, a mai precizat Sorin Grindeanu.
Luni dimineață, angajații CFR care se ocupă cu repararea locomotivelor au întrerupt lucrul.Greva spontană a fost declanșată în București, Brașov, Sighetul Marmației, Cluj, Arad, Craiova. Unele trenuri au întârzieri de 60-70 minute din cauza protestelor.
„Salariile la calea ferată nu mai sunt atractive, nu mai sunt mulți doritori să vină spre calea ferată, fapt care a dus la o lipsă de personal, inclusiv la mecanici sau reparatori de locomotivă… Mulți ajung la salariul minim brut pe economie, odată cu creșterea de la 1 ianuarie. Reparatorii de locomotive deja au oprit lucrul în această dimineață, s-au retras în ateliere și așteaptă împreună cu ceilalți CFR-iști să vadă ce discută liderii de federații sindicale cu conducerea Ministerului Transporturilor”, a declarat Rodrigo Maxim, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, potrivit Digi24.