Agenția Națională de Integritate a constat că viceprimarul comunei Odoreu, din Satu Mare, Marcel Nyiki, s-a aflat în incompatibilitate, respectiv în conflict de interese de natură administrativă și penală, în mandatul din 2008 – 2012.
”NYIKI MARCEL a încălcat regimul juridic al incompatibilitãților, întrucât, în perioada deținerii funcției de viceprimar, primăria a efectuat, la data de 02 decembrie 2010, o plată în valoare de 8.035,20 Lei cãtre S.C. FLORESCOM S.R.L. (societate comercialã în cadrul cãreia persoana evaluatã deținea calitatea de asociat, iar soția acestuia deține funcția de administrator) pentru serviciile oferite primãriei cu ocazia organizãrii evenimentului “Zilele vârstnicilor””, se arată într-un comunicat ANI.
Mai mult, în timpul exercitării mandatului de consilier local în cadrul C.L. Odoreu, la data de 21 aprilie 2006, primarul din Odoreu, în calitate de administrator al S.C. FLORESCOM S.R.L., a încheiat cu consiliul un contract de închiriere a spațiilor libere din Căminul Cultural Odoreu.
”Pe perioada derulării contractului, societatea comercială a subînchiriat sala căminului cultural unor terțe persoane pentru organizarea unor evenimente diverse sau a organizat ea însãși aceste evenimente pentru Primãria Comunei Odoreu, cu ocazia desfãșurãrii unor activități culturale în căminul cultural”, potrivit comunicatului citat.
De asemenea, Marcel Nyiki s-a aflat în conflict de interese în materie administrativă și penală, întrucât, în timpul mandatului de viceprimar a participat la ședința extraordinarã a C.L. Odoreu din data de 24 iunie 2011, votând pentru aprobarea hotărârii consiliului local privind aprobarea actului adițional la contractul de locațiune, prin care se suspendã contractul pe perioada implementãrii și monitorizãrii unor lucrãri de investiții la Căminul Cultural Odoreu, urmând ca perioada suspendării să se adauge duratei inițiale a contractului.
Contractul de locațiune a fost încheiat în perioada mandatului de consilier local al persoanei evaluate între C.L. Odoreu și S.C. FLORESCOM S.R.L., societate la care acesta era administrator și asociat. Funcția de administrator a fost, ulterior, deținutã de soția acestuia.
”Astfel, NYIKI MARCEL a încãlcat atât dispoziþiile art. 75, lit. a) și c) din Legea nr. 393/2004, potrivit cãrora „Aleșii locali au un interes personal într-o anumitã problemã, dacã au posibilitatea sã anticipeze cã o decizie a autoritãții publice din care fac parte ar putea prezenta un beneficiu sau un dezavantaj pentru sine sau pentru […] soț, soție, rude sau afini pânã la gradul al doilea inclusiv; […] o societate comercialã la care dețin calitatea de asociat unic, funcția de administrator sau de la care obțin venituri”, cât și dispoziþiile art. 301 din Codul Penal al României, potrivit cãrora „Fapta funcþionarului public care, în exercitarea atribuþiilor de serviciu, a îndeplinit un act ori a participat la luarea unei decizii prin care s-a obþinut, direct sau indirect, un folos patrimonial, pentru sine, pentru soþul sãu, pentru o rudã ori pentru un afin pânã la gradul II inclusiv sau pentru o altã persoanã cu care s-a aflat în raporturi comerciale ori de muncã în ultimii 5 ani sau din partea cãreia a beneficiat ori beneficiazã de foloase de orice naturã, se pedepseºte cu închisoarea de la unu la 5 ani ºi interzicerea exercitãrii dreptului de a ocupa o funcþie publicã”, informează sursa citată.
În acest dosar, ANI a sesizat Parchetul de pe lângã Judecătoria Satu Mare, în vederea verificării indiciilor privind săvârșirea infracțiunii de conflict de interese.
Marcel Nyiki a fost informat de declanșarea procedurii de evaluare, elementele identificate, precum și drepturile de care beneficiază și a depus la dosarul de evaluare un punct de vedere, în exercitarea dreptului la apãrare.
Acesta a depus la dosarul de evaluare un punct de vedere, în exercitarea dreptului la apărare.